Commissaris van de rekeningen
Is het aanstellen van een commissaris van de rekeningen verplicht?
Artikel 577-8/2 van de wet op de mede-eigendom bepaalt dat in elke gedwongen mede-eigendom verplicht één commissaris van de rekeningen moet worden aangesteld.
Sinds de nieuwe wet op de mede-eigendom van 2 juni 2010 is de functie van commissaris van de rekeningen wettelijk verplicht in elk appartementsgebouw wat valt onder de wet op de gedwongen mede-eigendom, ook deze van minder dan 20 woonkavels.
Er moet jaarlijks een commissaris van de rekeningen worden aangeduid door de algemene vergadering.
Deze beslissing wordt genomen met een gewone meerderheid van de helft + 1 van de stemmen.
Wat is de taak van de commissaris van de rekeningen?
De commissaris van de rekeningen heeft als opdracht het door de syndicus gevoerde financieel beheer nauwkeurig onder de loep te nemen.
De verplichtingen en bevoegdheden van de commissaris van de rekeningen worden in het reglement van mede-eigendom bepaald.
De commissaris zal één controle per jaar uitvoeren voorafgaandelijk aan de algemene vergadering en rapporteren aan de mede-eigenaars.
Op de statutaire algemene vergadering zal de commissaris schriftelijk verslag uitbrengen van zijn bevindingen.
De commissaris zelf geeft geen kwijting aan de syndicus of beveelt geen kwijting aan, dit is de exclusieve taak van de algemene vergadering.
In het geval de commissaris niet aanwezig is op de algemene vergadering, zal de commissaris tijdig een schriftelijk verslag opmaken.
Om de controle effectief te kunnen uitvoeren, kan de commissaris alle stukken opvragen die hij nodig acht om zijn controle te kunnen uitvoeren.
De syndicus dient hem hierbij zijn volstrekte medewerking te geven.
Ook mag de commissaris van de syndicus eisen dat deze bij derden schriftelijk bewijs opvraagt van de zaken die de commissaris nodig acht om zijn functie te kunnen uitvoeren.
De commissaris van de rekeningen zal steekproefsgewijs controles uitvoeren.
Enkelvoudige of dubbele boekhouding?
De wet van 2 juni 2010 bepaalt of er een enkelvoudige of dubbele boekhouding moet worden gevoerd.
Voor gebouwen met minder dan 20 kavels bepaalt de wet dat een vereenvoudigde boekhouding volstaat.
Voor gebouwen met meer dan 20 kavels heeft de wetgever voor het systeem van de dubbele boekhouding gekozen zoals we dit binnen een vennootschap kennen.
Wie kan als commissaris van de rekeningen worden aangesteld?
De wetgever legt hiervoor geen specifieke normen op, maar het reglement van mede-eigendom mogelijk wel.
Zowel mede-eigenaars als niet-mede-eigenaars kunnen als commissaris van de rekeningen worden benoemd.
De aangestelde commissaris moet wel minstens over een basiskennis boekhouding en financieel beheer beschikken.
De syndicus mag uiteraard geen commissaris zijn. In grotere gebouwen wordt eerder een bedrijf of een persoon die kennis heeft van de materie zoals een accountant aangesteld.
Wij raden u aan om een externe accountant aan te stellen. Deze personen zijn onafhankelijk en hebben geen tegenstrijdig belang.
Meer weten over commissaris van de rekeningen
Heb je een onafhankelijke commissaris van de rekeningen nodig ? Wij beschikken over de nodige expertise.
Aarzel dan niet om contact op te nemen met VDV consultants accountants & belastingconsultants te Antwerpen wij helpen u graag verder!